Historia powstania panoram pionowych
________________________________________________________________________________

 

Pierwsze aparaty do panoram fotograficznych powstały w 1843 roku, cztery lata po ogłoszeniu wynalazku dagerotypii w 1839 roku. Już wtedy możliwości tworzenia i oglądania obrazu fotograficznego o kącie większym niż kąt widzenia fascynował fotografów i odbiorców. Inspiracją był rozwój malarstwa panoramicznego, które było zjawiskiem kulturowym trwającym przez cały XIX wiek i z dzisiejszego punktu widzenia było pierwszy medium oglądanym przez dziesiątki tysięcy osób w Europie i Ameryce. Prezentowane w specjalnie zbudowanych do tego celu rotundach malarskie panoramy były wykonane w projekcji cylindrycznej i prezentowane na powierzchni wewnętrznej walca. W XIX wieku powstały również w Anglii pierwsze malarskie panoramy sferyczne w specjalnie wykonanych do tego celu kulistych budynkach. Rozwój fotografii w XX i XX1 wieku odbywał się również w zakresie fotografii panoramicznej. Powstawały w tym czasie aparaty panoramiczne wykorzystujące dostępne filmy fotograficzne i pozwalające na otrzymywanie obrazy negatywowego lub pozytywowego czasami znacznych rozmiarów. Wykorzystywano do tego celu specjalne filmy o szerokości kilkunastu i więcej cali. Oczywiście takie panoramy można było kopiować tylko stykowo na papier. Pod koniec XX wieku skonstruowano kilka aparatów dostosowanych do najpopularniejszego i dostępnego w dużej ilości typów filmu zwojowego o szerokości 60 mm. Dysponując takim aparatem wykonaliśmy wiele panoram pionowych wnętrz, w tym wielu zabytków sakralnych jak np. Katedrę Gnieźnieńską.

 

Wnętrza czy wysokie budynki prezentowane w postaci panoram pionowych umożliwiały przedstawienie ich o kącie widzenia dochodzącym do 200 stopni. Pozostawał jedynie problem znalezienia miejsca na które można było wnieść aparat ze statywem o ciężarze 25 kg i bezpiecznie wykonać panoramę. Aparaty cyfrowe które masowo zaczęły pojawiać się około 2005 roku wraz z późniejszym rozwojem dronów doprowadziły do sytuacji, w której można było zawiesić cyfrowy aparat fotograficzny w miejscu dotychczas niedostępnym dla fotografa i wykorzystując ruchomy zdalnie sterowany gimbal z jednoczesnym podglądem obrazu z kamery na tablecie wykonywać zdjęcia z których można później w komputerze otrzymać panoramy zarówno poziome jak i pionowe.

 

 

Panoramy miast Kujaw i Pomorza w panoramach pionowych i poziomych
________________________________________________________________________________

 

Możliwość wykonywania panoram pionowych z drona zafascynowała nas tak bardzo, że kolejny projekt fotograficzny realizowany za pomocą panoram pionowych zadedykowaliśmy miastom Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Urok fotograficznych panoram pionowych polega na możliwości obserwacji krajobrazu i architektury miast kątem patrzenia 150 do 220 stopni.

 

Panoramy wykonywane są z wysokości nie przekraczającej 150 metrów, aparatem z wymienną optyką umożliwiającym stosowanie zarówno obiektywów szerokokątnych jak i z długą ogniskową. Zmienia się również perspektywa wynikająca z faktu, że domy i ulice znajdujące się bezpośrednio pod dronem są widoczne z góry w perspektywie map znanych z internetu a w miarę podnoszenia wzroku obserwujemy ulice i domy w postaci zmieniającego się widoku nadal z góry, ale również z boku. Tak prezentowane krajobrazy miejskie ukazują piękno miast i miasteczek z lotu ptaka w perspektywie niemożliwej do uzyskania za pomocą pojedynczego kadru.

 

Jako autorzy zapraszamy do podążania śladami naszych podróży po miastach Kujaw i Pomorza, do oglądania krajobrazów, które wybraliśmy w trakcie ponad 150 lotów dronem.

 

 

Jadwiga i Marek Czarneccy
(artyści fotograficy)